Friday, February 11, 2011

გიორგი მთაწმინდელი აღმოსავლეთის და დასავლეთის გზაგასაყარზე

ავტორი: ზურაბ ჯაში
თარგმანი გამოქვეყნდა სტატიათა კრებულში "აღმოსავლურ-დასავლური ქრისტიანობა" (2009)
საქართველოს ეკლესიის ისტორიის მრავალი ფურცელი დღესაც არ გამხდარა ისტორიკოსების მხრიდან ჯეროვანი ყურადღების ღირსი. მაშინაც კი, როცა ზოგიერთუ ასეთი ფურცლის ძიება არათუ რაიმე ძნელად ხელმისაწვდომ ხელნაწერებში ან უცხოენოვან წყაროებში გვიწევს, არამედ ჯერ კიდევ საშუალო სკოლის კედლებში ავად თუ კარგად ნაცნობ, ჩვენთვის ესოდენ სათაყვანებელ ჰაგიოგრაფიულ ძებლებში. ერთ-ერთ ასეთ შემთვევად მიგვაჩნია წმ. გიორგი მთაწმინდელის მიერ გამოხატული საღვთისმეტყველო პოზიცია ისეთ მეტად მნიშვნელოვან მოვლენებთან დაკავშირებით, რომლებსაც ადგილი ჰქონდათ 1054 წელს და ესოდენ დრამატული გავლენა იქონია აღმოსავლეთისა და დასავლეთის ეკლესიათა შემდგომ ურთიერთობაზე.

აქვე დავაზუსტებდით, რომ განხეთქილება აღმოსავლეთსა და დასავლეთს შორის XI საუკუნეში არც დაწყებულა და არც დასრულებულა: ერთი მხრივ, ამ მიმართულებით საუკუნეების წინათ დაიწყო მოძრაობა ორივე ეკლესიამ, და, მეორე მხრივ, არც XI საუკუნის შუა ხანებში და არც მის შემდეგ კარგა ხანს გაუწყვეტიათ ერთმანეთთან კავშირი ისე რადიკალურად, როგორადაც დღეს არის წარმოდგენილი ან სურთ წარმოადგინონ. ამის მიუხედავად, ზემოდხსენებული თარიღი მაინც ყველაზე რელიეფურად იკვეთება ამ ურთიერთობებში და პირობითად მას შეიძლება ვუწოდოთ აღმოსავლეთისა და დასავლეთის გზაგასაყარი, რომელიც დღემდე არ შეერთებულა.

აღმოსავლეთისა და დასავლეთის ეკლესიათა ურთიერთმიმართების შესახებ ქართული საღვთისმეტყველო აზრის ისტორიისათვის უაღრესად აქტუალურ საკითხს წარმოადგენს დიდი საეკლესიო მოაზროვნისა და მწერლის, გიორგი მთაწმინდელის საღვთისმეტყველო პოზიციის გამოკვეთა და მისი შეფასება ზოგად-საეკლესიო ისტორიის კონტექსტში. ჩვენი სტატია მიზნად ისახავს ამ საკითხის კვლევისათვის საწყისი წერტილების მონიშვნას და კითვების დასმას კვლევის სამომავლო განვითარებისათვის.

სრულად წაკითვა